Tími  4 klukkustundir 10 mínútur

3,4
6,8

Skoðað 115sinnum, niðurhalað 5 sinni

nálægt Palmerola, Catalunya (España)

Per arribar al punt de sortida d’aquesta ruta, a Ripoll hem seguit la C-26 direcció Borredà, fins l’Hostalet al punt K. 174 i aquí continuar per la pista forestal de formigó que ressegueix la riera de Merlès, fins el Cobert de Puigcercós, amb ampli lloc per aparcar.

Hem seguit de base el track del company Jordi Freixa,

on trobareu una acurada descripció de la ruta.

Es segueix la pista de quitrà fins el Pont de Roma, on es deixa i es continua per sota el pont per la pista de terra uns 200 m. i enfilar pel sender a l’esquerra, que puja fort fins el collet del Pi Forcat, on es troba una tanca pel bestiar i ara el camí planeja anant paral•lel a una tanca de fil espinós, fins trobar el torrent de la Tronassa; aquest filat coincideix amb la partió de comarques, doncs la part esquerra pertany a Osona i la dreta al Bergadà.

Al punt de baixada pel marge a trobar l’entrada de la cova, hi hem posat una fita de pedres, a més de marcar un punt al gps, doncs queda una mica amagat, però els punts d’entrada i sortida, han “quedat rebotats” o una mica desplaçats.

Es continua per pista a sant Quirze de Tordelespà, can Senalla i continuar per pista en forta baixada per la Baga de Boatella fins la plana,on per pista bona ens porta a vora la riera, que en baixar crescuda ens cal recular fins sota la resclosa, on trobem un pas estret que ens permet passar fent un salt.

Als voltants d’aquest indret, a més de la resclosa es troba un pou de glaç, les restes del molí de Boatella amb la bassa a sobre, la casa del moliner i un gran gorg després del revolt de la riera.

Seguim la pista amb els senyals del GR-241 que ens porta al gran però enrunat mas de Boatella, i quan volíem visitar l’ermita de sant Joan del costat del mas, per després continuar pel collet de pujada a sant Martí, “ el capataz de la finca” ens ho privà, i que a més no es podia passar ni seguint el GR, doncs era “propiedad privada”però al final ens va permetre continuar per la pista...pujant a sant Martí per un altre costat.

De retorn a la pista, aquesta enllaça amb la carretera, també amb senyals del GR al seu voral, que seguirem fins Puigcercós, fent abans un desviament per visitar sant Esteve de Comià.

Per si voleu saber més sobre la cova, visiteu:

bílastæði

01 Inici i final

Al voral de la BP-4654 , a prop del Cobert de Puigcercós.

02 Oratori -1967

Pedró dedicat a l'Àngel de la Guarda, fet l'any 1967 per Pere Lluís "filipino", al voral dret de la carretera.
Brú

03 Pont de Roma

Pont medieval d'estil gòtic, sobre la riera de Merlès, prop de la casa amb granges, del mateix nom.

04 Gir a l'esquerra

Deixar pista i seguir camí de l'esquerra fins trobar pista de desembosc.
Mountain framhjá

05 Collet del Pi Forcat

Tanca pel bestiar.

06 Gir a l'esquerra

Es baixa per la margera uns 15 m. fins veure l'entrada

07 Entrada-Osona

Entrada nord per la llera del torrent.

08 sortida

09 Prats de la Tordelespà

Gran extensió de prats.

10 Indicador camí transhumància

11 Sant Quirze de la Tor o de Tordelespà

També coneguda com Sant Quirze de Tor de l'Aspà, ja surt esmentada el 1171, a l'interior hi ha una llossa sepulcral datada l'any 1630. Perill d'esfondrament, doncs els sostre de l'entrada es recolza damunt la fulla de la porta esquerra.
Mountain framhjá

12 Collet de la Vena

13 Tordelespà o Tor de l'Aspà.

Sobre un turonet reposa el casalot de Tordelespà

14 Pista de la dreta

Direcció can Senalla

15 Gir a la dreta

Deixar pista, travessar margera i a l'altra costat continuar per la pista que es veu a pocs metres.

16 Cruïlla de pistes.

víðmynd

17 Vistes

River

18 Resclosa al Merlés

L'únic lloc que varem trobar per travessar sense descalçar-se , va ser just sota la resclosa

19 Pou de glaç

Al voral dret de la pista, mig amagat per la vegetació.
River

20 Basses a la riera de Merlés

21 Molí de Boatella

Molí fariner hidràulic que tenia tres moles i un escairador, amb la casa del moliner a la part superior, i el molí a tocar la riera,. Surt documentat que l'any 1618, el moliner Jaume Call es casava amb la noia de Puigcercós i rebia 70 lliures com a dot...

22 Boatella

La masia de Boatella ja surt esmentada en un document de l'any 910 com "ipsa Buadella"

23 Gir a l'esquerra

Punt de pujada a sant Martí de Boatella

24 sant Martí de Boatella

Al segle XlV era sufragània de sta. Maria de Borredà.

25 sant Esteve de Comià

L'actual edifici és una construcció del s. XVII tal i com es llegeix a la inscripció de la porta "SAGIMON PUIGCERCOS ME FECIT. 1690", però ja sortia documentada al segle Xll com "Guminas" I també surt esmentada com sant Esteve de Roma.