2,6
5,1

Skoðað 6240sinnum, niðurhalað 445 sinni

nálægt Cànoves i Samalús, Catalunya (España)

[CA] De Cànoves al Castanyer Gros d'en Cuc per la vall de Vallfornès

Recorregut per l’esponerós vessant solell de la vall de Vallfornès, dins del Parc Natural del Montseny. El trajecte permet veure algunes masies singulars de la contrada, contemplar l’església de Sant Salvador de Terrades i, prop de la masia de la Casa del Bosc, el castanyer d’en Cuc, també conegut com a castanyer Gros d’en Cuc, un monumental arbre que mesura més de catorze metres de circumferència, el més gros de tot Catalunya.
Ruta parcialment senyalitzada.

El punt de partida de l’excursió es troba a l’àrea d’aparcament dels Dos Torrentons, a la pista que uneix la població de Cànoves amb l’embassament de Vallfornés, just abans del punt que limita el pas dels vehicles a l’interior del massís del Montseny (2,8 km per pista bona). Per arribar a Cànoves des de Granollers cal prendre la carretera C-251 en direcció a Llinars del Vallès i, a l'alçada de Cardedeu, trencar per la BV-5108. També s’hi pot arribar des de la sortida 12 de l’autopista E-15/AP-7, prenent la C-35, després la carretera BV-5103 fins a Cardedeu i, finalment, la BV-5108.

0,00 km (442 m). Espai d’aparcament dels Dos Torrentons. S'estaciona el cotxe i se surt pista amunt, cap al NO, deixant l’estacionament a l’esquerra. Es passa el cadenat i se segueix la pista en direcció NO cap a l'embassament de Vallfornès, que queda a l'esquerra (cal resseguir-lo fins a la cua), deixant a la dreta l’accés a l’hotel-restaurant de Can Cuc.

1,82 km (532 m), 30 min. Bifurcació a l’alçada del torrent de la Baga d'en Cuc. Sense travessar-lo, es pren la pista de la dreta (NE), que puja fort pel costat del torrent, i es deixa davant el trencall que duu a la masia de Vallfornès i, més lluny, al pla de la Calma. Una mica més amunt es creua el torrent, que ara roman a la dreta. Més enllà (2,16 km, 580 m) es deixa la pista, que gira fortament a l’esquerra, i es continua pel corriol que discorre torrent amunt. Després d’un tomb a l’esquerra se surt de nou a la pista anterior (2,51 km, 633 m), per on es continua pujant cap a la dreta (E-NE).

2,93 km (688 m), 57 min. Es creua per segon cop el torrent; 250 m més endavant es deixa una pista que marxa a la dreta en direcció contrària, cap al SO, i es continua pujant.

3,41 km (750 m), 1 h 08 min. Es deixa un trencall que surt a l'esquerra i travessa el torrent. Se segueix pujant; immediatament després es passa pel costat de la font de les Acàcies. Poc més enllà la pista voreja el torrent i passa a l'altra riba.

3,64 km (780 m), 1 h 13 min. Al cap de pocs metres d'haver creuat el torrent, es deixa una pista a la dreta i es pren el camí de l'esquerra en direcció N/NO (després es tornarà a aquest punt). Poc després hi ha una bifurcació: es deixa a la dreta el trencall que puja a la Casa del Bosc, allotjament rural, restaurant i bar, i es continua a l'esquerra. El camí segueix fins a un replà, on hi havia una antiga carbonera i, pocs metres després, més avall, s'arriba al castanyer de Can Cuc, diverses vegades centenari.

3,92 km (783 m), 1 h 17 min. Castanyer Gros d'en Cuc o de Can Cuc, magnífic exemplar de grans dimensions i buit per dins que fou utilitzat durant anys com a habitatge per un carboner. Pertany a l’espècie Castanea sativa. Té un volt de canó d’11,7 m, 15 d'alçària i 17,5 de capçada. Es torna enrere fins a la bifurcació de pujada. Ara es continua recte, deixant a la dreta el camí per on s’havia vingut. Cent-setanta metres després (4,35 km, 800 m) hi ha una altra bifurcació; es continua recte, deixant a l’esquerra la pista que s’enfila amunt per la solana fins a la carena del Sui. L’itinerari gira a la dreta i es dirigeix al SO per la baga d’en Cuc. Se segueix planerament la pista que dóna la volta al serrat i s’encara al SE. Una mica més enllà es deixa un trencall a l’esquerra, que puja (5,58 km, 813 m), i es comença a baixar suaument.

6,20 km (761 m), 1 h 50 min. Can Cuc, allotjament rural i restaurant. A la part de dalt hi ha una font. Es dóna la volta a la masia seguint el camí d’accés al mas, cimentat. Quan aquest gira bruscament al S per baixar al fons de la vall de Vallfornès, es continua recte, planerament, en direcció NE, pel trencall que s’endinsa al bosc. Poc després es passa pel costat de la font de la Moixera (6,53 km, 741 m) i es gira al S.

7,14 km (742 m), 2 h 3 min. Bifurcació al collet de Sant Salvador. Es continua recte, cap al sud, pel camí que baixa entre l'església d'estil neogòtic de Sant Salvador de Terrades, que es deixa a la dreta, i la masia de can Quintana, que es deixa a l’esquerra (E) juntament amb la pista que se seguia i a la qual, més avall, es retornarà. Una mica més avall, el camí gira a llevant per flanquejar el turó de Sant Salvador i, fent una ziga-zaga, emprèn una forta baixada cap al sud fins a enllaçar amb el camí de can Pou a can Morera, mas, aquest, que es deixa uns 100 m a la dreta (O). Es continua recte, cap al sud, es deixa can Pou a la dreta (7,81 km, 644 m) i, en descens, s’arriba a la pista que s’havia deixat a can Quintana.

8,05 km (626 m), 2 h 17 min. Pista de Can Quintana, que es pren cap al S, en baixada. Més avall es deixa a la dreta can Puig i es passa a frec de can Balder (8,57 km, 578 m), a l’esquerra. Es continua cap al S, baixant pel vessant oest de la carena. A l’alçada de l’accés a can Castell (8,97 km, 543 m), que es deixa a l’esquerra, la pista gira al NO i, amb dues grans llaçades, davalla fortament al fons de la vall.

9,36 km (434 m), 2 h 38 min. Pista de Vallfornès, a l’indret anomenat pas de Muntanya. Es gira a la dreta (N) i es retorna al lloc on s’ha començat l’excursió.

10,22 km (442 m), 2 h 50 min. Espai d’aparcament dels Dos Torrentons. Fi de l’itinerari.

Més informació

Font de la Moixera

• mynd af MauriciCM

MauriciCM 17.7.2020

Una petita meravella a tres quarts d'hora de Barcelona: bona part de la ruta acompanyat de l'aigua dels torrents, una vegetació d'un verd fantàstic i un arbre monumental com pocs.

Si hi aneu en dia laborable, estareu gairebé sols del tot.

• mynd af xriudor

xriudor 14.10.2020

I have followed this trail  staðfest  View more

Molt bona ruta, fàcil de fer i realment bonica, molt recomanable

• mynd af Barcelona és molt més

Barcelona és molt més 20.1.2021

Caminada per descobrir un dels castanyers més espectaculars que viuen al Montseny i considerat arbre monumental. Molt recomanable.