Moving time  5 klukkustundir 8 mínútur

Recorded apríl 2019

5,8

Skoðað 33sinnum, niðurhalað 1 sinni

nálægt Kanne, Flanders (Belgique)

Link naar de volgende etappe;

GR 5 is hét icoon in het net van wit-rood bewegwijzerde GR-paden dat zich over Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk tot in Spanje en Portugal uitstrekt. GR 5 maakt de verbinding van de Noordzee tot de Middellandse Zee en is meer dan 2.000 km lang. Je kunt het hele pad in één ruk achter elkaar afstappen, maar de meeste wandelaars kiezen er voor om ieder jaar een aantal etappes te lopen om zo, na een aantal jaren, hun laatste stap in de Middellandse Zee te zetten.

Deze eerste GR5-etappe op het grondgebied van Wallonië start op de brug over het Albert-kanaal in Kanne.
Vorig jaar is onze GR5 route vanaf Hoek van Holland naar Maastricht over het Vlaamse deel van Belgie gestopt bij deze brug.

Vandaag gaan we 23km lopen tot even voorbij Visé. Na de foto's op de brug lopen we het dorpje Riemst-Kanne in en kijken even op het militaire kerkhofje. Tevens is hier vandaan een mooi uitzicht op het kanaal met de brug erover.
Even verderop in het dorp is er nog een monument ter gedachtenis aan de Grenadiers.

Uit het dorp lopen we gelijk de natuur in en over onverharde paden gaat het richting Eben-Emael, langs het riviertje de Geer. halverwege is er het fort Eben-Emael, leuk om te bekijken. Even verderop bezoeken we de kerk van Eben-Emael. De kerk heeft een mooi interieur en een oud kerkhof waar oude grafstenen tegen de kerkmuur staan opgesteld.

We volgen de Geer verder en komen op een geven moment langs de Toren van Eben-Ezer. Een indrukwekkend gebouw met op de vier torens mythische figuren.

Hierna gaat de route door de "zone 2000 natura gebied", een heuvelachtige streek met mooie vergezichten en komen we in het gehucht Les Hauts de Froidmont terecht. Hier staat een infobord bij de picknickplek over de streek en de andere wandelmogelijkheden. Het gehucht zelf bestaat uit 2 boerderijen waarvan er al 1tje op instorten staat.

Over de diverse landwegen komen we bij de Maasvallei terecht. Op een mooi uitzichtpunt staat ook een infobord met uitleg over het ontstaat van deze vallei in de loop van 350duizend jaar tijd.
via een grote brug steken we andermaal het Albert-kanaal over en lopen langs een kleine sluis naar de brug over de Maas bij Visé. Eenmaal in Visé bezoeken we nog even de kerk en verlaten het stadje in de richting van Dalhem.

Brú

Brug over het Albertkanaal bij Kanne

Start van de eerste etappe in Wallonië is op de brug. Tevens is hier een gedenkplaats voor gesneuvelde militairen.

Monument

River

Rivier de Geer

Hier is ook het fort Eben-Emael.
Sacred architecture

Kerk in Eben-Emael

Oude grafzerken buiten tegen de kerkgevel.

Kerkinterieur

Grot ingang

Kruisbeeld

víðmynd

Pad langs de beek de Geer

Picnic

Rustbank op wandelkruispunt van route's

Krossgötum

Upplýsingar

Infobord en picknick gelegenheid

Niet meer bewoonbaar

Maar men woont er nog wel.

Oude groeve

Picnic

Rustplaats met infobordje GR5

Krossgötum

Kruisbeeld op kruispunt

Er is een speciale wandeling uitgezet rond deze kruisbeelden.

Zicht op de Maasvallei en Vise

Infobord over het ontstaan van de Maasvallei in de afgelopen 350.000 jaar.
Brú

Brug over het Alberkanaal

Kanaal loopt naast de Maas.