Niðurhal

Miðlungs

niður á móti

Tími

3 dagar 8 klukkustundir 10 mínútur

Hnit

20. maí 2021

maí 2021

Skoðað 40sinnum, niðurhalað 5 sinni

nálægt Castell de Cabres, Valencia (España)

La Tinença de Benifassà està formada per 7 pobles; Castell de Cabres, Bel, la Pobla de Benifassà, el Bellestar, Fredes, el Boixar i Coratxà. Avui tan sols Castell de Cabres i la Pobla de Benifassà conserven l'estatus de poblacions independents havent passat el Bellestar, el Boixar, Coratxà i Fredes a dependre de La Pobla. Per la seua banda Bel a passat a estar integrat en el municipi de Rossell.

Sembla que el nom prove d'un antic Castell d'època musulmana, el Castell de Beni-Hassan. Després de l'expulsió dels pobladors musulmans i per ordre del Rei Jaume I es va construir al costat del Castell el Monestir de Santa Maria. Aquest va ser el primer de l'orde del Cister al Regne i des de llavors els 7 pobles passaren a formar la tinença del nou monestir.

Avui en dia aquest territori està declarat parc natural i compren la major part de l'antiga comarca, que és fronterera amb Catalunya i Aragó.
Es tracta d'un dels Parcs Naturals més interessants de la Comunitat i en ell podem trobar molts atractius pels quals paga la pena acostar-se a conéixer-lo.

Els pobles són en si mateix de gran interés i pot ser per la despoblació que varen sofrir no han crescut de forma incontrolada. Això fa que continuen integrats en el paisatge sense les típiques agressions que trobem per tot arreu. Eixe és un dels motius que els fa tan atractius per al visitant i al mateix temps un dels principals problemes, ja que tots estan a faltar de millors serveis i atenció que podria ajudar a detenir la seua despoblació.

En tots ells trobem l'antic entramat de carrers quasi intacte així com cases, esglésies, fonts i tota mena de construccions tradicionals de gran atractiu.

També cal destacar l'entorn que està travessat per multitud de camins. Aquests ens permeten gaudir d'uns paisatges espectaculars formats per muntanyes, rius i barrancs que de vegades poden ser molt abruptes.

Aquests paisatges estan coberts d'una flora molt frondosa on destaquen els carrascars així com les rouredes que comparteixen espai amb pins silvestre, blanc i negre, teixos, aurons, grévols, arbocers i boixos així com falagueres, estepes i moltes més especies. Una altra particularitat és que dins dels límits del Parc hi ha declarades 14 microreserves de flora on es poden trobar algunes espècies endèmiques i altres molt pocs comuns.

La fauna també és destacable encara que com sol ser habitual molts dels seus integrants serà molt difícil que els veiem en la nostra visita.
Entre els que serà més fàcil que veiem estan les aus amb els rapinyaires en primer lloc. Àguiles reial i marcenca, falcó Peregrí i els voltors són els que més destaquen. En l'actualitat està en marxa un projecte de reintroducció del trencalòs del qual tindrem notícia pel camí i amb el que podem cooperar fent cas a les indicacions que trobarem.

Per altra banda la cabra muntesa és l'espècie més representativa, ja que aquí es troba la població més important a la Comunitat. Així serà difícil que recorrent aquests camins no les veiem pujades en algun penya-segat o corregent davant nostre en ser descobertes en doblar un recolze del camí.

Com és evident els temps inclouen les parades a menjar, que alguna vegada va ser a un bar i fer fotos, descansar, etc.

ETAPA 1

Desnivell negatiu: 569 m
Temps: 7 h 23'

Castell de Cabres

Eixim de Castell de Cabres en direcció Est pel PR-CV 75.13. Al poble hi ha un bar que sol estar obert i on es pot menjar.
Tré

Ginebre de Marc

Quan el camí que travessa el Pla de l'Artiga arriba a una corba pronunciada trobem el Ginebre de Marc i un pal senyalitzador. Allí seguim pel sender que ens ix per l'esquerra.

Desviament

Un camí continua cap a l'esquerra en direcció als Plans de Bel. Nosaltres continuem al recte seguint el mur de pedra seca que tenim a la nostra dreta. També hi ha algunes fites amb el número 7 que ens indiquen el sender, poc marcat per aquí.

Font de l'Espinosa

En aquesta font brolla aigua quan passem.
Fallegt útsýni

Feixa de la Serra

Des de la Feixa de la Serra es tenen unes vistes fantàstiques. Podem veure la Pobla de Benifassà i el Bellestar, també tenim una panoràmica molt amplia de les muntanyes i cap al sud-est veiem la mar.
Fjallskarð

Coll de la Creu

En aquesta zona cal destacar que trobarem uns cartells que ens avisen que entrem a una zona vigilada i que hem de seguir pel sender sense deixar-lo. El motiu és que aquí s'està intentant introduir el trencalòs i depenent de l'època de l'any els polls poden estar al niu i són vigilats constantment. Cal ser especialment respectuosos en aquest tram que trobareu assenyalat quan arribeu i quan el deixeu.

Coll del Xumador

Des d'aquest coll estem molt prop de la Pobla de Benifassà, que és el nostre destí del primer dia de caminada i si seguírem recte arribaríem molt prompte. Per passar per Bel hem de continuar cap a la dreta seguint el PR-CV-75.5 i això fa que la Pobla encara estiga molt lluny per a nosaltres. No s'ha d'agafar el camí que ix un poc més endavant sinó el sender que comença al mateix coll i que més tard conflueix amb el camí.

La Coveta Fumada

Pel sender trobem un senyal que ens indica que la Coveta Fumada està a uns 50 m. La Coveta és més aviat un xicotet abric sense més interés aparent.

Bel

Bel és un poble molt xicotet en tan sols dos carrers., el del Sol de cara al sud i el preciós Carrer Major on hi ha una taverna on vàrem poder menjar. Al final del carrer també hi ha un mirador des d'on es tenen molt bones vistes.

Nevera de Bel

Al poc d'eixir de Bel podem veure les restes d'una nevera que està amagada entre un bosquet de carrasques.

Barranc de Requena

Per passar el Barranc de Requena hem de salvar un bon desnivell, primer de baixada i després de pujada pel Barranc de n'Insa. El paisatge ben bé val l'esforç.

Desviament

Tornem al camí que deixarem al Coll del Xumador i tenim el Mas de n'Insa enfront de nosaltres. El camí ens regala vistes de la mar al mateix temps que el deixem per un sender. Aquí iniciem una baixada espectacular cap a la Pobla de Benifassà.

Safareig

Entrem a la Pobla pel Barranc de Bel i en primer lloc ens trobem un safareig.

La Pobla de Benifassà

La Pobla és el poble de referència de la zona i allí és on més serveis trobem. Hi ha un hotel, cases rurals i un parell de bars que donen menjars.

Desviament

Deixem el camí i baixem pel sender que travessa un bosc de carrasques. En arribar al barranc, que travessem, ja tenim el Bellestar a vista.

El Bellestar

El Bellestar, o el Ballestar, com també el podem trobar anomenat, és un xicotet i preciós poble amb cases de pedra molt ben conservat. En sort el bar del poble pot estar obert.
Fornleifasvæði

La Morranda

Fem aquest xicotet desviament d'anada i tornada en tal de veure el Jaciment Ibèric de la Morranda. Al lloc no hi ha res que ens explique el jaciment així que tan sols veurem alguns muntons de pedres. Tot i això pareix que allí s'han fet algunes troballes importants. Del que sí que podreu gaudir és de les vistes sobre el barranc al qual baixa la ruta a continuació i del Bellestar que destaca sobre el paisatge.

Riu Verd

Passem el Riu Verd que està sec i tenim sobre nosaltres les altes paredasses de la Morranda i La Mola Aufera.

Font de la Canaleta

Vora camí trobem la Font de la Canaleta de la qual no brolla aigua. Després tornem a travessar el Riu Verd i al cap de poc podrem veure els voltors sobrevolant els nostres caps o entrant i eixint de la colònia que tenim sobre nosaltres.

Centre de recuperació de fauna Forn del Vidre

Passem pel Centre de Recuperació de fauna del Forn del Vidre que és un dels 3 que hi ha a la Comunitat Valenciana. Els altres dos estan; l'un prop de la ciutat d'Alacant i l'altre al Parc Natural de l'Albufera de València. Aquests centres es dediquen a la recuperació de la fauna amb algun tipus de problema així com a la gestió d'altres aspectes com poden ser les espècies invasores, etc. El trobem a la cua de l'Embassament d'Ulldecona que poc després de passar el Centre comencem a veure.
Stöðuvatn

Embassament d'Ulldecona

Arribem a l'Embassament d'Ulldecona i allí mateix trobem un bar restaurant amb allotjament, que està d'obres quan passem. El Molí de l'Abat II és un complex turístic que uns km més avall també disposa d'un càmping i altres serveis. Per continuar hem de passar el pont sobre l'embassament pel qual també passa la carretera.

Estrets de la Ronyosa

Pel sender cap al Portell de l'Infern passem pels Estrets de la Ronyosa i el Coll del Ferri. Anem pujant i el paisatge es fa cada vegada més agrest.
Fjallskarð

Portell de l'Infern

En arribar al Portell de l'Infern val la pena detenir-se un moment, si el vent o permet, i contemplar el paisatge que se'ns obre al davant. Al nostre costat les altes parets de pedra formen un xicotet abric que ens pot servir d'aixopluc mentre contemplem el panorama.

Desviament

En passar el Portell el sender segueix cap a Fredes de forma fàcil sense grans desnivells. Nosaltres el deixem poc després per un sender que, en forta baixada, arriba al Barranc del Salt del Robert per després tornar a pujar cap a Fredes. Això afegeix distància i desnivell, tant positiu com negatiu, a la ruta. Per altra banda la baixada es fa per un dens bosc i a més a més ens permet passar pel Salt del Robert que és un racó especialment atractiu.

Barranc del Salt

Quan arribem al Barranc del Salt trobem un riuet molt agradable on refrescar-nos un poc. De seguida iniciem la Forta pujada cap a Fredes.
Foss

Salt del Robert

Al Salt del Robert moltes vegades, si no ha plogut recentment, cau poca aigua. Tot i això el lloc on es troba i el barranc que pren el nom d'ell formen un racó dels més interessants del Parc Natural de la Tinença de Benifassà.

Forn de calç

En la pujada cap a Fredes trobem un mirador en fantàstiques vistes i un antic forn de calç.

Fredes

Encara que Fredes és un poble molt xicotet és freqüentat per molts ciclistes i caminants així que trobem allotjament i un restaurant que després d'un temps tancat ha tornat a obrir.

Mas del Ric de Fredes

Deixem aquest mas abandonat a la nostra dreta.
Toppur

Tossal del Rei 1351 m

El Tossal del Rei, que també és conegut com a Tossal dels Tres Reis, és una muntanya de 1.351 metres que marca el trifini de la Comunitat Valenciana, Catalunya i Aragó. Des del seu cim podem veure el Mont Caro d'uns 1400 metres ja en Catalunya, i com és natural gran part dels termes municipals de Fredes, la Sénia i Vall-de-roures.

Desviament

Estem a la Serra Pelada, prop de 1300 metres i anem trobant diversos encreuaments de camins. En aquest punt entrem momentàniament a terres d'Aragó.

Hem d'anar atents, ja que el camí passa a ser un sender que tan sols està marcat per una xicoteta fita que quasi no es veu. En anar baixant cap al Barranc de la Fagina el sender, encara que estret, es fa més fàcil de seguir.

Barranc de la Fagina

Baixem aquest barranc per un sender que en principi és molt estret i que cap al final esdevé un camí més ample. Aquest tram és poc transitat i molt frondós de vegetació.

Desviament

En eixir del Barranc de la Fagina també deixem darrere les terres de Terol i tornem a ser a la província de Castelló. Hem deixat el sender i anem per camins més amples.

Mas Blanc

Aquest preciós Mas que encara es manté en peu està completament perdut i entre els seus murs es conserven alguns elements que deixaren els seus habitants.

El Boixar

Abans d'entrar al Boixar i apartada uns metres del camí hi ha una antiga sénia que encara es manté en peu. També trobem un safareig i una font a les portes del poble. Encara que molt xicotet en aquest preciós poble hi ha un baret, que sol estar obert, i la Casa Refugi El Boixar molt ben gestionada.

Desviament

En deixar el Boixar travessem la carretera que uneix aquest poble amb Coratxà i seguim les marques del GR 331 Camí de Conquesta que en aquest tram està molt marcat. Passem pel Barranc dels Anoguers i tornem a travessar la mateixa carretera. Més endavant arribant a Coratxà tornarem a travessar-la.

Som a la Serra de les Albardes i anem trobant molts desviaments. De moment hem de seguir les múltiples marques del Camí de Conquesta GR 331. També trobem alguna fita amb el 7 de la nostra ruta.

Desviament

Baixem pel Barranc de la Ballestera fins a la carretera, que travessem per última vegada. Estem als peus de Coratxà.

Safareig

Abans d'entrar a Coratxà trobem la Font de Baix amb un safareig i una àrea d'esplai amb taules.

Coratxà

Quan passem pel preciós poble de Coratxà el trobem completament solitari encara que allí està l'Hostatgeria Sant Jaume que és un allotjament rural i restaurant.

Font del Catxo

Després de Coratxà passem per un pla i quan trobem la Font del Catxo ja som a la Serra de Sant Cristòfol.

Desviament

Deixem el camí per un sender que ens ix per l'esquerra. En cas de continuar el camí també ens portaria fins a l'Ermita de Sant Cristòfol.

Desviament Cap a S. Cristòfol

En arribar a aquesta fita amb senyals cap a Castell de Cabres i Sant Cristòfol tenim el Mas de Vilalta als nostres peus. Després d'acostar-nos a l'Ermita, que queda a un xicotet desviament d'anada i tornada, tornarem a aquest mateix punt per a baixar cap a aquest Mas. En aquesta zona els voltors volen per dalt dels nostres caps insistentment.
Helgur staður

Ermita de S. Cristòfol

Ens acostem a aquesta Ermita que encara que està en prou mal estat es troba en un paratge espectacular. Podem veure Herbeset així com una gran panoràmica de les serres que ens envolten mentre els voltors volen sobre els nostres caps.

Mas de Vilalta

Des del Mas de Vilalta iniciem la baixada cap al Barranc Fondo per un sender que transcorre per una zona molt frondosa.

Encreuament

En aquest encreuament en forma de creu tenim quatre opcions; si seguim cap a la dreta, que és el que nosaltres farem, després d'un xicotet desviament pel Riu Escalona pujarem cap a Castell de Cabres pel Barranc de la Saltadora deixant el Tossal del Maset a la nostra esquerra. L'opció d'anar cap a l'esquerra ens acosta al Mas d'en segures i si seguim al davant, travessem el Barranc Fondo i pugem cap a Castell de Cabres deixant el Tossal del Maset a la dreta. La quarta opció evidentment és d'on venim, el Mas de Vilalta.

Riu Escalona

Cal no confondre aquest riu amb l'afluent del Xúquer que naix a la Canal de Navarrés. Aquest té aquest nom només fins a passar Herbers, una vegada entra en terres aragoneses rep el nom de Riu Tastavins i d'ell pren el cognom la població de Pena-Roja. Després acaba sent un afluent del Matarranya. El tram que nosaltres recorrem és molt agradable i atractiu, a més a més trobem alguns tolls on podem refrescar-nos.
Rústir

Molí del Riu

Amagat entre la vegetació, que a poc a poc se'l va engolint, trobem les restes d'aquest antic molí que encara conserva intacta la seua xemeneia. Per aquest molí, que en la seua època intenta renovar-se afegint un motor per a quan la força hidràulica fóra escassa, l'arribada de l'electricitat a tot arreu va suposar el seu final.

Pi de la Creu

En aquest desviament seguim cap endavant en direcció a Castell de Cabres que ja està molt prop. Per l'esquerra baixaríem de nou cap al Barranc Fondo per on hem passat abans.