Des del seu naixement prop de Santa Coloma de Queralt, el riu Gaià s’obre pas amb espectaculars congostos entre la complicada orografia de l’interior de la Conca de Barberà i l’Alt Camp, tot ampliant-se i alentint-se a mida que s’acosta al mar, entre Altafulla i Tarragona. Durant prop de dos segles, fou territori de frontera entre els dominis cristians (comtat de Barcelona, al nord) i els musulmans (Al-Andalus, al sud), en són testimoni les restes dels diferents castells que trobareu al llarg del seu recorregut. De fet, s’hi concentra la major densitat de defenses medievals del país.
Actualment, recórrer el seu curs implica fer un viatge en el temps, caminant pels antics camins de ferradura, visitant els seus antics castells i gaudint de la gastronomia i els productes locals. Aquest és un recorregut apte per als amants de la muntanya, disposats a fer una travessa de la muntanya al mar ben desconeguda i poc concorreguda. Ja teniu data?
Dia 1. Santa Coloma de Queralt – Pontils – Santa Perpètua de Gaià – Querol. Després de la visita obligada al poble, us endinsareu en l’agresta vall del Gaià en el seu tram alt, visitant el petit nucli de Sant Gallard i de Pontils, i arribant a Santa Perpètua de Gaià, coronat per les restes del seu imponent castell. L’antic camí de comunicació entre pobles us portarà fins a Querol, on hi arribareu per la zona dels antics horts. Aquí val la pena visitar l’aixopluc dels castells dels Gaià, un espai a l’aire lliure on podreu conèixer més dades dels castells d’aquesta zona.
PI: nucli de Santa Coloma de Queralt, castell de Santa Perpètua de Gaià, castell de Querol, aixopluc dels castells del Gaià a Querol (centre interpretatiu a l’aire lliure).
Llistat de tracks de la ruta de les terres del riu Gaià, territori de frontera: T02-1 T02-2 T02-3 T02-4 T02-5
Athugasemdir