Tími  4 klukkustundir 44 mínútur

3,5
7,1

Skoðað 5588sinnum, niðurhalað 144 sinni

nálægt Solíus, Catalunya (España)

Vall de Molins de Llagostera - Riu Ridaura 2014-02-01 7:55

Avui en Monti ens ha portat a visitar una zona que coneix molt bé, la Vall de Molins de Llagostera, amb un equip de sis (Toni, Santi, Cris, Monti i Josep).
Ens aturem just davant de la C-65, i passem a prop del Pont d’Alou, i trobem per primer cop el Ridaura -que anirem retrobant al llarg de tot el camí-. Primer veiem Can Pata, i just darrera el primer molí. El Molí del Xòrrec, espatllat, fa poc li han foragitat les pedres de moldre, té un arc de canti -em comenta en Toni- molt bonic. Allà mateix podem veure la seva bassa, on hi portava l'aigua un canal. Després anem a veure el Molí de Can Nadal, també espatllat, passant per un aqüeducte dit el Pont de Can Font i diferents comportes que servien per regular el caudal de l’aigua dels canals. Aquests canals son una veritable obra d'enginyeria tradicional i popular -una feinada!!-. Aquest molí d'en Nadal és impressionant, i tot hi que no hi ha rastre de les pedres es pot apreciar molt bé el sistema de caiguda d’aigua des de la bassa -en aquest cas per duplicat-. Hem entrat a un dels forats de caiguda d'aigua del que era la bassa i he pogut sortir per l’altre ... el mateix camí que fa molts d’anys l’aigua feia per moure les moles. Hem arribat a la masia restaurada de Can Bonet, impressionant, amb una bona pallissa al darrera i ens hem arribat a una altre pallissa propera on hem esmorzat l’entrepà, alls tendres, aigua, vi, conguitos, xocolata i una boníssima coca de vidre -una passada-. Hem vist la Resclosa de Can Moner, ben cuidada i plena d'aigua. Segurament és en el Molí de Can Carreres, també espatllat, on es pot entendre millor el funcionament de les dues pedres. Encara hi son totes les moles (la fixa o sotana i la volandera o corredera), amb l’eix central (el collferro) i la peça de ferro per controlar l’entrada d’aigua des de dalt (el "ganxo d'arrancar la mola" o Mangala de l'astoledor, controlava l'obertura a través d'alçar o baixar la "canaleta o segitia"). En el Moli de més Amunt de Can Moner, espatllat, més petit, ja no hi ha res, tan sols es veu el forat on hi havia hagut la pedra. Ens hem arribat, amb l’única pujadeta del matí, a veure el Forn de Calç de Banyacroua. Bastant ben conservat, és excepcional i únic en aquestes contrades de l'Ardenya. Al baixar hem vist la bassa del Molí de més Amunt de Can Moner. El Molí Gran de Can Moner, completament restaurat, la seva bassa i la paret que les envolta son impressionants. Aquest és dels pocs molins que va evolucionar en la industrialització amb el vapor. Hem sortit del camí per anar a veure les restes de la resclosa del Moli de Can Nadal i la Gorga Fonda -on la gent del poble es venia a banyar- i altre cop travessem per darrer cop aquest matí el Ridaura i arribem a la vista de nou del Pont d’Alou i ja hi som.
Recordem que la resclossa estaba al riu, d'allà sortia el canal i arribava a la bassa del molí. He incorporat tres esquemes per entendre millor el funcionament dels molins d'aigua, ara tan sols queden les pedres... i algun ferro, res de totes les peces de fusta. Diuen que per fer la molta de 60 kg de gra es requeria entre 2 i 5 hores.

En Josep ha trobat un encenedor ple al costat del bosc ... una vegada més es fa increïble pensar que es perden o llencen aquest tipus d’eines al mig del bosc.

Al acabar unes fresques i refrescs, acompanyats de calamars a la romana i patates braves. Una intensa sortida de dissabte, fàcil, per fer en família, aquest cop fantàsticament acompanyat!! Fins la propera!

01-FEB-14 9:29:29
01-FEB-14 9:19:21

• mynd af montagut

montagut 2.2.2014

Magnífica descripció i treball fotogràfic et passo al number 2 ;-))
    Salut i cames company

capita haddock 2.2.2014

Una ruta intensa i molt kultural!! Gràcies Montagut!

• mynd af Cuca de llum

Cuca de llum 3.2.2014

Una explicació molt acurada i didàctica! Sort que hi ha algú de ciències en aquest grup!! ;-))
    Fins la propera!

• mynd af Josep Mª Farreró

Josep Mª Farreró 4.2.2014

És la primera vegada que veig una explicació senzilla, però molt entenedora de com funciona un molí. D'on l'has tret ?
    L'enhorabona!!! Salut i cames. https://ca.wikiloc.com/rutes-outdoor/vall-de-molins-llagostera-riu-ridaura-2014-02-01-7-55-6062169#wp-6062176/photo-3300550

capita haddock 4.2.2014

A Internet hi ha pràcticament de tot ... ;-))
    La veritat és que aquesta ruta està molt bé per entendre-ho.
    Salut i Cames! https://ca.wikiloc.com/rutes-outdoor/vall-de-molins-llagostera-riu-ridaura-2014-02-01-7-55-6062169#wp-6062176/photo-3300550

• mynd af Xavier de Blas

Xavier de Blas 16.4.2014

Hola Capità,

Ahir vàrem fer una part de la ruta i he descobert llocs que no coneixia. Gràcies per la ruta!

capita haddock 16.4.2014

Benvolgut XavierdeBlas,
    Tot el mèrit és del company Montagut ... jo tampoc coneixia la zona i em va semblar molt interessant.
    Salut i Cames!

• mynd af camina i rebenta

camina i rebenta 20.11.2014

avui hem fet la ruta amb uns amics i encara que té molta pista ens ha permés descobrir uns recons molt bonics i dificils d'imaginar alli al mitg moltes gràcies

capita haddock 20.11.2014

Benvolgut "camina i rebenta" ... ben cert ... per mi també va ser una agradable sorprsa.

• mynd af Xavier de Blas

Xavier de Blas 25.1.2015

Capità,

Avui hem tornat a fer aquesta ruta amb uns amics que nol'havien fet. Quina delícia de passejada, amb el riu i molins a banda i banda. Amb un solet...llàstima del vent i la fred,que jo jam'hagués banyat a la gorga fonda. Hem acabat esmorzant a l'era de Can Pata...no emfaria res que me la regalessin.
    Cada cop tinc més ganes de fer el Ridaura-Sant Baldiri de dalt a baix!

capita haddock 26.1.2015

Doncs veuràs, XavierdeBlas, que jo també hi he anat avui ;-)
    Per molt poc no ens hi trobem. També hi eren els Perduts de Begur ... Quin tràfec per aquests corriols!!! A les 8:15 no hi havia ningú i a la tornada tan sols els caçadors de senglar.
    Una ruta molt bonica i molt didàctica.

• mynd af Alfons Tauler

Alfons Tauler 2.2.2017

Un descobriment prop de casa. Sóc de la zona i no la coneixia, tot i que m'en havien parlat molt bé.
    Hem enganxat un dia perfecte: amb força aigua, però no massa per poder anar travessant el Ridaura ... en algunes ocasions al límit.

capita haddock 3.2.2017

Moltes gràcies per compartir Alfons Tauler, caminar a prop del Ridaura és realment una magnífica experiència. Si no has pujat més a munt... fes-ho! les seves gorgues són de fantasia ;-)

• mynd af Xavi.llena

Xavi.llena 20.8.2018

I have followed this trail  staðfest  View more

Vam fer la ruta amb familia. Molt agradable de fer, fins i tot en ple estiu. La tornarem a fer en epoca d'aigua, per gaudir encara més de tot l'entorn.

capita haddock 21.8.2018

Gràcies per compartir-ho Xavi-llena. La veritat és que hi han rutes que fas un cop i no hi tornes mai més, però aquesta l'he repetida (en diferents formats) varies vegades... té uns indrets preciosos i ens explica molt bé la vida de fa uns anys.