Aquesta ruta puja a tres cims un de diferents comarques, el Tossal de Moredilla del Segrià, Els Bessons de Les Garrigues i La Fita Alta del Pla d’Urgell.
Tots tres cims, estan inclosos a la llista de "100 cims" per la Federació d’Entitats Excursionistes de Catalunya (feec) (https://www.feec.cat/activitats/100-cims/llista-de-cims/) i son un reclam per a les persones que col·leccionen els més de 300 cims de la llista de cims de la Feec.
La ruta puja d'una sola tirada i amb btt, els tres cims. És una ruta llarga 74km i exigent amb gairebé 800m de desnivell positiu acumulat.
La ruta transcorre a part de pels 3 cims, per espais i llocs singular, emblemàtics i protegits de les diferents comarques, com:
-La 4ª Sèquia del Canal d’Auxiliar d’Urgell
-La Font del Paradell
-Espai Natural protegint dels Bessons
-Fortificació de Moradilla
-Torre de Moradilla
-Canals de la Serra de Mollerussa
-Espai Naturals dels Tossals de Torregossa
-Tossal de l’Infern
-Els Nou Salts de la 4º Sèquia
-Fortificació i niu de metralladores de la Serra de Mollerussa
-Jaciment Ibèric del Tossal de les Tenalles a Sidamun
-La Serra
La ruta s’inicia al Parc Municipal de Bell-lloc d’Urgell, des d’on també s’inicien la resta de rutes de la Xarxa d’Itineraris Saludables i Culturals de Bell-lloc d’Urgell (
https://ca.wikiloc.com/wikiloc/user.do?id=1989244) Sortint de Bell-lloc enfilarem el camí paral·lel a al via del tren Lleida - Cervera per dirigir-nos cap al Tossal de Moradilla, passant per davant de la ja gairebé derruïda i històrica torre del Gimferrer i per on més endavant creuarem lo reger, riu de les canals o reg vell, que és l’unic riu natural que passa pel terme de Bell-lloc d’Urgell i que neix prop de Puiggròs i desemboca al Segre.
Baixant el pont que creua la via del tren i la LL-11pendrem direcció Oest, creuarem la carretera que porta al poble dels Alamús i seguirem pel camí paral·lel a la carretera LL-11 on al segon encreuament que trobem, iniciarem al pujada al TOSSAL DE MOREDILLA.
Per pujar al TOSSAL DE MOREDILLA ho farem pel seu costat oest a través d’un corriol que voreja per la falda del tossal fins a accedir a un collet que ens deixa a la nostra esquerra la FORTIFICACCIÓ DE MORADILLA que cal visitar i a la dreta i pujant encar una mica més el cim del TOSSAL DE MORADILLA i la TORRE DE MOREDILLA.
El TOSSAL DE MORADILLA de punta a punta, va ser un dels punts estratègics de l’exercit republicà i això va el fortifiqués a consciència. Tot el Tossal, amb LA TORRE DE MORADILLA datada del segle XVIII d’origen àrab i el sortint rocós estan plens de túnels, trinxeres i punts de metralladores, que s’utilitzaren com a rereguarda en la batalla del Segre. Imprescindible els punt de l’Oriol Miró sobre el Tossal de Moradilla. (https://orimiro78.com/…/el-tossal-de-la-moradilla-un-turo-…/).
Passava la Guerra Civil, l’any 1959 al Tossal de Moradilla és gravà una pel·lícula LA FIL INFANTERIA, aquesta pel·lícula encara la podeu veure a la web: https://gloria.tv/video/6RZgPVL1nd6b2NWtZrTvGpojC
Baixem de la TORRE DE MORADILLA pel perfil mateix del Tossal, i encarem diferents camins entre camps de sembrats i fruiters fins arribar a un punt on topem amb la 4ª Sèquia del Canal d’Urgell.
Seguirem remuntarem el corrent de la banqueta de la 4ª sèquia, pels seus impressionants, bonics i planers camins o corriols laterals fins a la població de JUNEDA, passant per la FONT DE PARADELL, una font de l'època islàmica que les obres del Canal d'Urgell en van destruir part i ara tant sols es conserva la façana de pedra.
Entrarem al poble de Juneda i creuarem direcció sud per comença a enfilar el sostre dels BESSONS, passant per l’ESPAI PROTEGIT DELS BESSONS, l’espai protegit dels Bessons és el típic paisatge garriguenc amb brolles i garrigues, fragments de boscos d’alzines, pi blanc i carrrascar i combinats de conreus d’oliveres, ametllers, cereals i vinyes. Un paisatge ben diferent que ens mostra la ruta que passa pel Pla d’Urgell i El Segrià.
Tant el la pujada com en la baixada als Bessons podreu observar una diversitat de cabanes de pedra seca, marges, aljubs o cabanes de teula. Sobre les cabanes de volta i paissatge garriguenc us recomanem el llibre d’en Ramon Queralt (http://www.cossetania.com/les-cabanes-de-volta-de-les-borge…).
Arribats a un punt, indicat, per accedir a la punta dels Bessons, caldrà carregar-nos la bicicleta a l’esquena o deixar-la a baix, l’últim tram de pujada caldrà fer-lo a peu. Des de dalt als BESSONS, podrem observar gran part de la plana de ponent, els Montsecs, el pirineu més elevat i tant el TOSSAL DE MORADILLA com LA FITA ALTA.
La baixada fins a la població de les Borges Blanques la fem ràpid i per camins força amples. Creuarem la població de les Borges Blanques passant per les basses del Terrall i ens dirigirem cap al nord oest per sortir de la població.
Sortint de Borges Blanques havent creuat la variant i la via del tren, creuarem el pont de la quarta sèquia des d’on podrem observar un dels emblemàtics "9 salts” de la banqueta.
Seguint direcció nord-est ens dirigirem primer, a l’ESPAI NATURAL DEL TOSSAL DEL L’INFERN, que és un dels 5 tossals que formen els singulars TOSSALS DE TORREGROSSA, com a espais naturals que presenten una vegetació típica semiàrida representada per comunitats herbàcies de llistonar i arbustives de siscallar, timonedes i brolles.
Creuat el TOSSAL DE L’INFERN, que també podem pujar o vorejar per un camí que hi dona tot el tomb, baixarem direcció una sèquia de reg que seguirem fins que gairebé el peu de la FITA ALTA, que veurem durant tot el camí ja que hi ha unes antenes molt grans. El recorregut pel lateral de la sèquia és molt planer i et deixa xalar d’unes vistes precioses de la plana d’Urgell.
Entomem la curta i empinada pujada fins al sostre de la FITA ALTA i iniciem un recorregut planer pel capdamunt de l’ESPAI DE LA SERRA, que és un altiplà situat al mig de la comarca del Pla d’Urgell. A dalt de l'altiplà de LA SERRA i destaquen tant el JACIMENT IBÈRIC DEL TOSSAL DE LES TENALLES, que és un assentament iber que segons els estudis realitzats va existir des del segle VI fins a finals del II aC, com el NIU DE METRALLADORES construït per la rereguarda republicana al punt mes a l’oest de la serra i que permetria afrontar amb eficàcia qualsevol atac de l’exercit nacional.
Des del mateix punt del NIU DE METRALLADORES, observem altre cop, els cims del TOSSAL DE MORADILLA i ELS BESSONS i iniciem la baixada fins al punt de partida, el Parc Municipal de Bell-lloc d’Urgell.
Aquesta ruta fou realitzada i creada en una sortida en BTT per membres del Club Alpí Bell-lloc els setembre del 2017.
Enllaç:
https://ca.wikiloc.com/…/10-ruta-100-cims-tossal-de-moradil… Sortida i arribada: Parc Municipal
Modalitat: btt
Temps: 5:00 - 6:00 hores
Modalitat: btt
Distància: 74 km
Desnivell: 700m +
folguereta 4. feb. 2018
Ég hef fylgt þessari leið Skoða meira
Upplýsingar
Auðvelt að fylgja
Landslag
Erfitt
Una ruta imprescindible per a caçadors de 100 cims que els agrada la btt