Tími  2 klukkustundir 15 mínútur

Recorded desember 2013

5,4

Skoðað 2209sinnum, niðurhalað 56 sinni

nálægt Castellterçol, Catalunya (España)

[CA] De Castellterçol a Rubió i Sant Llogari

Ruta entre els termes de Castellterçol i de Monistrol de Calders, situats a les comarques del Vallès Oriental i del Bages i pertanyents a la comarca natural del Moianès, que forma un altiplà a cavall de les depressions de la plana de Vic i del pla del Bages. Durant el recorregut es discorre entre boscos, rieres i terres de conreu, es passa pel costat de grans cases pairals com les del Pedrós, la Clusella, Rubió i la Sala de Sant Llogari, aquesta lamentablement abandonada. Ruta parcialment senyalitzada en un entorn ple de pistes i camins secundaris on cal parar compte a la descripció o bé dur un GPS.
Ruta senyalitzada parcialment.

La ruta comença a Castellterçol, on s'arriba per la carretera C-59 que comunica Santa Perpètua de Mogoda (sortida 17 de l’autopista AP-7) amb Moià i la C-25 passant per Caldes de Montbui. Un cop a Castellterçol es pren la carretera de Granera, la BV-1245: al cap d'uns 200 m s'arriba a la plaça dels Estudis, on hi ha un espai d’aparcament i l'edifici noucentista de les antigues escoles, actualment seu de l'Agrupació de Pessebristes de Castellterçol. Aquest és el punt d'inici i final del recorregut.

0,00 km (714 m). Plaça dels Estudis. Cal seguir la carretera de Granera BV-1245 en direcció a ponent. Al cap de 250 m es deixa a l’esquerra (SO) el camí del Castell i de Sant Julià d’Úixols, per on se’n va un brancal del sender GR 177 o Ronda del Moianès.

0,40 km (727 m). S'ha de deixar la carretera i anar cap a la dreta (O) pel carrer de Sant Francesc, que aviat es converteix en camí de terra i s’enfila cap amunt. Se segueix la pista ampla i els senyals del GR 177.

1,10 km (776 m). Bifurcació sota la Creu i el collet de Sant Fruitós. Es continua recte, per la dreta (N), seguint la pista en baixada (indicacions “Sender de la Pinassa”) tot deixant, a l’esquerra, el GR i la pista per on després es tornarà. Atenció a la propera desviació.

1,67 km (750 m). Bifurcació. Cal parar compte, deixar la pista i prendre un corriol que se'n va cap a l'esquerra en pujada (després, al pla de les Forques, es retrobarà la continuació d’aquesta pista). El caminoi s’enfila sota el bosc; algun tram tècnic i algun pas entre roques obligaran a baixar de la bicicleta. Al cap de mig quilòmetre se surt al pla de les Forques.

2,18 km (815 m). Arribada al pla de les Forques. Cal prendre la pista que s’hi troba cap a la dreta (N); 120 m després, es desemboca en un revolt de la pista que s’havia deixat en prendre el corriol. Se segueix recte per terreny pla, cap al N-NO.

2,77 km (817 m). Collet de Mas Clamí. Es deixa un trencall a la dreta i es continua tot recte (NO), carenejant planerament entre conreus i boscos de pins, roures i alzines, amb una àmplia vista a tot vent. Es gira al SO; a poc a poc el camí comença a baixar i gira al NO. Just en aquest moment, en el punt 3,50 km del recorregut (807 m) a l’esquerra de la pista (S), a l’altra banda del camp i arran de bosc, hi ha el dolmen de Mas Clamí, que cal veure. Més avall la pista gira al nord i baixa fortament fins a un coll poc marcat.

4,85 km (730 m). Coll Trencat, on es troba una pista que puja de la Fàbrega. Cal continuar recte (O) en direcció a la masia del Pedrós, visible al davant i que es deixarà a mà esquerra 200 m després. Abans de sobrepassar la masia es deixa un trencall secundari a la dreta (N) i immediatament després d’una bassa, passat el mas, dos trencalls a l’esquerra. Se segueix la pista principal que ara remunta cap al NO. Al cap de poc s’acaba la pujada; el camí gira a ponent tot deixant un trencall secundari a la dreta. Es passen les runes del mas del Pujalt (5,86 km, 758 m) i s’arriba a una cruïlla de pistes: es continua recte; uns metres enllà s’ignora un trencall a l’esquerra i se segueix per la pista principal, iniciant una baixada que no pararà fins a creuar la riera de la Sala.

6,79 km (677 m). Bifurcació. Es gira a l’esquerra en direcció a la Closella deixant a la dreta la pista que es dirigeix a Monistrol de Calders. El recorregut fa dues ziga-zagues; es deixa un trencall a l’esquerra barrat per un pas canadenc (7,25 km, 662 m) i es continua cap al SO. Es voreja la Closella (8,00 km, 656 m), casa pairal d’àmplies dimensions i ben conservada, que queda allunyada a l’esquerra. Es continua pista avall i, després d’una giragonsa on es deixa un trencall a la dreta (8,50 km, 626 m), el recorregut gira al sud i, després a l’oest, baixant cap al fons de la vall de la riera de Sant Joan. Cal parar compte amb el següent trencall.

9,79 km (545 m). Desviació. Es deixa la pista principal i es gira en rodó cap a l’esquerra (NE), es creua la riera de Sant Joan i, deixant un altre trencall a l’esquerra (NE), es torna a girar cap al S.

10,75 km (533 m). Can Rubió, antiga masia fortificada que data del segle XII, en molt bon estat de conservació. Senyals del sender GR 177.3; prové de Monistrol de Calders, a llevant, a través d’un camí que creua l’era de la masia. Més endavant, al pla de Sant Llogari, aquesta variant s’uneix al recorregut principal del GR: d’aquí fins al final de l’excursió se seguiran els indicadors i senyals blancs i vermells d’aquest sender. Es gira en rodó, cap al NE; l’itinerari s’endinsa per la vall de la riera de la Sala. Es deixen dos trencalls a l’esquerra i es creua el curs de l’aigua (11,55 km, 509 m); aquest és el punt més baix de la ruta. Se segueix la pista principal deixant a l’esquerra un trencall secundari (12,20 km, 526 m).

12,87 km (564 m). Pla de Sant Llogari, on es troba el camí de Granera, per on ve el GR 177. Es continua recte, endavant, i es deixa a l’esquerra la imponent masia de la Sala, malauradament abandonada, a la qual hi ha adossades diverses edificacions, cases, estables i l’antiga església de Sant Llogari, dita de Castellet, d’origen romànic. La pista segueix el curs de la riera, que d’aquí en amunt rep el nom de riera del Marcet. L’aigua descriu suaus meandres encaixonats en el terreny margós de la superfície. Més endavant, cap al punt 15,20 km i sota el puig de Mira, s’abandona el fons de la vall i comença la pujada seguint tothora el GR.

16,47 km (669 m). Es passa pel costat de can Vilanova, que es deixa a mà dreta. Quatre-cents metres més endavant, al pla de la Gana, la pista gira fortament al N tot deixant un trencall a la dreta. Es creua una pista secundària i s’arriba a una bifurcació (17,37 km, 637 m) on cal estar atents i girar en rodó cap al S, en pujada. Es deixen a l’esquerra les runes de Can Baldiri (17,80 km, 664 m) i el camí gira a llevant; sempre en pujada, es passen dues tanques de bestiar giratòries i s’arriba en un collet, sota un morral de roca (19,10 km, 700 m). Es continua cap a l’est.

19,43 km (715 m). Cruïlla de camins davant de la masia de la Codina, que queda a mà dreta, lleugerament enclotada. Cal continuar recte, cap a llevant; s’acosta el final de la pujada.

20,55 km.(782 m). Collet i Creu de Sant Fruitós; fi de la pujada. Una mica més avall es retroba el camí de l’anada, que es desfà fins a Castellterçol.

21,64 km (714 m). Plaça dels Estudis de Castellterçol. Fi del recorregut. A Castellterçol cal passejar-se pel barri vell, harmoniosament disposat al voltant de l’església de Sant Fruitós on destaquen diverses cases pairals, com Cal Recader, Cal Malric, Can Dou o Casa Planella i construccions modernistes, visitar la Casa-Museu Prat de la Riba, on va néixer el gran estadista, primer president de la Mancomunitat de Catalunya, i l’espai Franc, dedicat a l'art produït pels moviments d'exili, guerra i camps de concentració. Castellterçol és una localitat de gran presència històrica dedicada, entre altres activitats, a la producció de bolets, tòfones i mel; també és destí residencial per a molts habitants de la conurbació metropolitana.

Més informació

[ES] De Castellterçol a Rubió y Sant Llogari

Ruta entre los términos de Castellterçol y de Monistrol de Calders, situados en las comarcas del Vallès Oriental y del Bages y pertenecientes a la comarca natural del Moianès, que forma una meseta a caballo de las depresiones de la llanura de Vic y del plan del Bages. Durante el recorrido se discurre entre bosques, arroyos y tierras de cultivo, se pasa junto a grandes casas solariegas como las del Pedrós, la Clusella, Rubió y la Sala de Sant Llogari, lamentablemente abandonada. Ruta parcialmente señalizada en un entorno lleno de pistas y caminos secundarios donde hay que tener cuidado en la descripción o bien llevar un GPS.
Ruta señalizada parcialmente.

La ruta empieza en Castellterçol, donde se llega por la carretera C-59 que comunica Santa Perpètua de Mogoda (salida 17 de la autopista AP-7) con Moià y la C-25 pasando por Caldes de Montbui. Una vez en Castellterçol se toma la carretera de Granera, la BV-1245: al cabo de unos 200 metros se llega a la plaza de Els Estudis, donde hay un espacio de aparcamiento y el edificio novecentista de las antiguas escuelas, actualmente sede de la Agrupación de Belenistas de Castellterçol. Este es el punto de inicio y final del recorrido.

0,00 km (714 m). Plaza de Els Estudis. Hay que seguir la carretera de Granera BV-1245 hacia poniente. Al cabo de 250 m se deja a la izquierda (SO) el camino del Castell y de Sant Julià d’Úixols, por donde se va una variante de el sendero GR 177 o Ronda del Moianès.

0,40 km (727 m). Hay que dejar la carretera e ir hacia la derecha (O) por la calle de Sant Francesc, que pronto se convierte en camino de tierra y sube hacia arriba. Se sigue la pista ancha y las señales del GR 177.

1,10 km (776 m). Bifurcación bajo la Creu y el collado de Sant Fruitós. Se sigue recto, por la derecha (N), siguiendo la pista en bajada (indicaciones "Sender de la Pinassa") dejando, a la izquierda, el GR y la pista para que después se volverá. Atención a la próxima desviación.

1,67 km (750 m). Bifurcación. Hay que tener cuidado, dejar la pista y tomar un sendero que se va hacia la izquierda en subida (después, el llano de Les Forques, se reencontrará la continuación de esta pista). El sendero sube bajo el bosque; algún tramo técnico y algún paso entre rocas obligarán a bajar de la bicicleta. Al cabo de medio kilómetro se sale al llano de Les Forques.

2,18 km (815 m). Llegada al llano de Les Forques. Hay que tomar la pista que se encuentra a la derecha (N); 120 m después, se desemboca en una curva de la pista que se había dejado en tomar el sendero. Se sigue recto por terreno llano, hacia el N-NO.

2,77 km (817 m). Collado de Mas Clamí. Se deja un desvío a la derecha y se sigue recto (NO), por una cresta llana entre cultivos y bosques de pinos, robles y encinas, con una amplia vista a todo viento. Se gira hacia el SO; poco a poco el camino empieza a bajar y gira al NO. Justo en ese momento, en el punto 3,50 km del recorrido (807 m) a la izquierda de la pista (S), al otro lado del campo y cerca del bosque, está el dolmen de Mas Clamí, que hay que ver. Más abajo la pista gira al norte y baja fuertemente hasta un cuello poco marcado.

4,85 km (730 m). Cuello Trencat, donde se encuentra una pista que sube de la Fàbrega. Hay que seguir recto (O) en dirección a la masía del Pedrós, visible delante y que se dejará a la izquierda 200 m. Antes de sobrepasar la casa se deja un desvío secundario a la derecha (N) e inmediatamente después de una balsa, pasado el Mas, dos desvíos a la izquierda. Se sigue la pista principal que ahora remonta hacia el NO. Al poco se acaba la subida; el camino gira a poniente dejando un desvío secundario a la derecha. Se pasan las ruinas del Mas del Pujalt (5,86 km, 758 m) y se llega a un cruce de pistas: se sigue recto; unos metros más allá se ignora un desvío a la izquierda y se sigue por la pista principal, iniciando una bajada que no parará hasta cruzar el arroyo de la Sala.

6,79 km (677 m). Bifurcación. Se gira a la izquierda en dirección a la Closella dejando a la derecha la pista que se dirige a Monistrol de Calders. El recorrido hace dos zigzag; se deja un desvío a la izquierda vallado por un paso canadiense (7,25 km, 662 m) y se continúa hacia el SO. Se bordea la Closella (8,00 km, 656 m), casa de campo de amplias dimensiones y bien conservada, que queda alejada a la izquierda. Se continúa pista abajo y, después de una curva donde se deja un desvío a la derecha (8,50 km, 626 m), el recorrido gira al sur y, tras el oeste, bajando hacia el fondo del valle de arroyo de Sant Joan. Hay que tener cuidado con el siguiente desvío.

9,79 km (545 m). Desviación. Se deja la pista principal y se gira hacia la izquierda (NE), se cruza el torrente de Sant Joan y, dejando otro desvío a la izquierda (NE), se vuelve a girar hacia el S.

10,75 km (533 m). Can Rubió, antigua masía fortificada que data del siglo XII, en muy buen estado de conservación. Señales del sendero GR 177.3; proviene de Monistrol de Calders, a levante, a través de un camino que cruza la era de la masía. Más adelante, en el plano de Sant Llogari, esta variante se une al recorrido principal del GR: de aquí hasta el final de la excursión se seguirán los indicadores y señales blancas y rojas de este sendero. Se gira en redondo, hacia el NE; el itinerario se adentra por el valle del arroyo de la Sala. Se dejan dos desvíos a la izquierda y se cruza el curso del agua (11,55 km, 509 m); este es el punto más bajo de la ruta. Se sigue la pista principal dejando a la izquierda un desvío secundario (12,20 km, 526 m).

12,87 km (564 m). Llano de Sant Llogari, donde se encuentra el camino de Granera, por donde viene el GR 177. Se sigue recto, adelante, y se deja a la izquierda la imponente masía de la Sala, desgraciadamente abandonada, a la que hay adosadas varias edificaciones, casas, establos y la antigua iglesia de Sant Llogari, dicho de Castellet, de origen románico. La pista sigue el curso del arroyo, que de aquí en adelante recibe el nombre de arroyo del Marcet. El agua describe suaves meandros encajonados en el terreno margoso de la superficie. Más adelante, hacia el punto 15,20 km y bajo el monte de Mira, se abandona el fondo del valle y comienza la subida siguiendo siempre el GR.

16,47 km (669 m). Se pasa junto a Can Vilanova, que se deja a mano derecha. Cuatrocientos metros más adelante, en el llano de la Gana, la pista gira bruscamente al N dejando un desvío a la derecha. Se cruza una pista secundaria y se llega a una bifurcación (17,37 km, 637 m) donde hay que estar atentos y girar en redondo hacia el S, en subida. Se dejan a la izquierda las ruinas de Can Baldiri (17,80 km, 664 m) y el camino gira a levante; siempre en subida, se pasan dos vallas de ganado giratorias y se llega en un collado, bajo un morral de roca (19,10 km, 700 m). Se continúa hacia el este.

19,43 km (715 m). Cruce de caminos delante de la masía de la Codina, que queda a mano derecha, ligeramente hundida. Hay que seguir recto, hacia levante; se acerca el final de la subida.

20,55 km. (782 m). Collado y Creu de Sant Fruitós; fin de la subida. Un poco más abajo encontramos el camino de ida, que se deshace hasta Castellterçol.

21,64 km (714 m). Plaza de Els Estudis de Castellterçol. Fin del recorrido. En Castellterçol hay que pasearse por el barrio viejo, armoniosamente dispuesto alrededor de la iglesia de Sant Fruitós donde destacan varias casas solariegas, como Cal Recader, Cal Malric, Can Dou o Casa Planella y construcciones modernistas, visitar la Casa-Museo Prat de la Riba, donde nació el gran estadista, primer presidente de la Mancomunidad de Cataluña, y el espacio Franc, dedicado al arte producido por los movimientos de exilio, guerra y campos de concentración. Castellterçol es una localidad de gran presencia histórica dedicada, entre otras actividades, a la producción de setas, trufas y miel; también es destino residencial para muchos habitantes de la conurbación metropolitana.