Moving time  4 klukkustundir 39 mínútur

Uploaded 8. júní 2018

Recorded júní 2018

Skoðað 1354sinnum, niðurhalað 17 sinni

nálægt Chercher, East Azerbaijan (Iran)

دارانداش از سه راهی زنوز و بازدید از دره دارانداش-
روز اول سفر زنوز و جلفا
زنوز شهر سیب و زرد آلو است . شهری کوچک ولی خاص . می گویند این شهر بیش از ۲۵ نوع سیب مختص به خود دارد . فصل زرد الو هم که می شود همه پشت بام عا و کوچه ها و خیابان ها پر می شود از طبق هایی که برگه های زردآلو را برای خشک کردن گذاشته اند .
فقط اینها نیست که این منطقه را خاص می کند . پشت سر زنوز کوههای بلندی است که خیلی در مسیر تردد بشر نیستند . کوه هایی که روستاهایشان در بلندی های کوه ها و رو به دره های پر آب بنا شده اند . همه شیب دارند و پلکانی با ترکیبی از چوب و سنگ و گل . دره هایی عمیق که بعضی جاها با صخره هایی خشن آراسته شده اند . جاهایی کوه ها پر است از درختان بادام و نسترن . در کل جایی است که برای شگفت زده کردن مسافر ، دیدنی زیاد دارد .
ما مسیر زنوز به سمت دارانداش و از آنجا به اویندین و هلق و آسیاب خرابه جلفا را برای رکاب زنی انتخاب کردیم و در مورد ادامه مسیرمان در جلفا هم خواهم نوشت .
شب را سوار اتوبوس بودیم و صبح زود در سه راهی زنوز پیاده شدیم . پشتیبانمان هم از مهربان رسید . آماده شدیم برای سفری به یاد ماندنی .
اوایل مسیر ، جاده آسفالت بود و کم کم که پیش می رفتیم باغ های زنوز دیده می شدند که تقریبا امسال محصولی نداشتند. توقف کوتاهی در زنوز داشتیم و بعد از تهیه مایحتاج ، به سمت زنوزق راهی شدیم . زنوزق ، روستایی پلکانی است که درست چسبیده به زنوز در بلندای تپه ای قرار گرفته . لباس های خاص گل منگلی زنان روستا ، خاک قرمز دیوارها و سنگ فرش کوچه ها همه جالب بود ولی شاید برای تبدیل شدن به یک روستای توریستی تمام عیار چیزهایی کم داشت. چیزی مثل نماد ، میدان ، بازارچه و هر چیزی که بتواند هدف از دیدار روستا باشد .شاید گردش در کوچه های زیبای روستا عالی باشد ولی نمادها ،تمام کننده و تثبیت کننده خاطرات اند .
از زنوزق به سمت ماهار ، جاده ایست که پیچ در پیچ بالا می رود . از آن سربالایی های خواستنی . که فقط باید آرام آرام ارتفاع گرفت و از آن بالا ، زیبایی های پایین دست را به نظاره نشست .
امسال بارندگی خوب بود و حتی پایین دست ها هم به رغم نزدیکی تابستان سبز بودند . بالاتر که می رفتیم سبزتر می شد . و جاهایی گل گون همه کوه را گرفته بود و کوه بنفش خوشرنگ بود . آویشن های سرحال و تپل هم همه جا بودند . حیف که فرصت درو نداشتیم .
بعد از سربالایی به دشت ماهار رسیدیم . ماهار منطقه نسبتا همواری است که مرتع دامداران است . پر از علوفه و سرسبزی . چشمه آبی را هم لوله کشیده اند و در کنار جاده در انتظار مسافران تشنه لب است . ناهار را اینجا بودیم ‌
بعد از ناهار با ادامه جاده آسفالته در مسیری نسبتا سرازیر ، به دوراهی دارانداش و کوه کمر رسیدیم. هدف ما دارانداش بود. پس جاده خاکی دارانداش را که باز پیچ در پیچ پایین می رفت ادامه دادیم . اینجا درخت چه ها پر بودند و زیباتر از آن ، خاک سرخ کوه ها و دره های صخره ای و پرتگاهی آن بود . دارانداش روستای خیلی آبادی نیست . خانه های خالی رو به خرابی زیاد دارد و اهالی از مهاجرت زیاد منطقه می گویند . چیزی که روزهای آتی هم در روستاها دیدیم.
از جوانان دارانداش مسیر دره زیبای دارانداش را پرسیدیم . با کمی ابهام پاسخ دادند و مسیر را نشان دادند . قصدمان کمپ در اول مسیر بود . جایی در سینه کوه که مشرف بر دارانداش بود و ابتدای راه پیاده به سمت دره .
کمپ زدیم و پیاده راهی شدیم . دره سنگین بود و هر که خواست آمد و هر که نخواست در کمپ منتظر ماند و استراحت کرد . از بالا تا پایین دره حدود ۵۰۰ متر اختلاف ارتفاع داریم . حدود ۴ کیلومتر هم مسیر پیاده روی که برای پایین رفتن زمانی حدود ۱.۵ ساعت از ما گرفت . به دالانی سنگی رسیدیم که آب هر چه توانسته بود با سنگ های آن کرده بود . فرم هایی زیبا که اثر حرکت سنگ در طی سالیان دور بود . ادامه مسیر دره تا انتهای آن که آبشار بزرگی است نیاز به تجهیزات کاملتری دارد و ما صرفا به دیدن چند آبشار کوچک ابتدایی قناعت کردیم و به خودمان قول دادیم در برنامه ویژه ای با تجهیزات سراغ این دره بیاییم .
شب را در کمپ زیبایمان صبح کردیم و نگم از شب پر ستاره زیبایی که داشتیم .
نکات :
بهترین فصل سفر به دارانداش و ییلاقات خرداد است . ولی زنوز درتیرماه که فصل زردآلو است و شهریور که وقت سیب است دیدن دارد .
ماهار پر از گل های آلاله زرد می شود . ما که رفتیم توام شده بود فصل این گلها . ولی کوه ها پر بود از انواع گل ها .
بله با ماشین هم می شود همین مسیر را رفت . بسم الله .
روستاهای این منطقه خیلی از نظر دام غنی نیستند و مثل سراب و مهربان و مشگین شهر و ... وفور لبنیات و گوشت نیست . پس خیلی با هوس کباب وارد نشوید .
سوغات زنوز برگه زردآلوست چپ از دست ندهید .

mynd

• mynd af Zahra naji

Zahra naji 5.9.2018

I have followed this trail  View more

ما رفتیم اولین دفم بود خیلی کوهپیماییش سخت اومد بنظرم.ولی درکل خاطره ای خوبی بجای ماند.جای عالی برای دیدنه😍🖒

• mynd af Sami Sardaremelli

Sami Sardaremelli 3.8.2019

I have followed this trail  View more

سلام دوستان بهترین مسیر رفتن از طریق روستای هریس(هوروز) هست که باید در دوراهی به روستای دارانداش نپیچید و مسیر را ادامه بدین تا به روستای هریس برسید.