Moving time  5 klukkustundir 21 mínútur

Uploaded 27. maí 2018

Recorded maí 2018

Skoðað 165sinnum, niðurhalað 5 sinni

nálægt Tomol, Māzandarān (Iran)

صبح که بیدار شدیم تمل را مه شدیدی گرفته بود . منظره ده با مه زیبا بود ولی نگران بودیم از راه کوهستان که با مه دشوار می شد . با مرد صاحبخانه حساب و کتاب کردیم و راهی شدیم . از جاده خاکی بالا رفتیم و در مسیری که ما را به جنت رودبار می رساند . این مسیر ، در حقیقت کوه بلندی است که باید رد کنیم . بیش از ۱۰۰۰ متر ارتفاع می گیرد . یکسره . ارتفاعش از کوه دیروزی بیشتر است ولی با شیب کمتر . هوای مه آلود باعث می شود خنک تر باشیم و کمتر خسته شویم ولی خیلی جاها مه آنقدر غلیظ می شود که سخت می شود ادامه داد . امیدمان به این است که با بالا آمدن آفتاب شرایط بهتر شود . ولی مه رفته رفته غلیظ تر می شود . به برف ها می رسیم و راهی که باریک از کنار کوه بریده شده . راستش خیلی جاها نگران نیسان هم بودم که نکند نتواند رد شود . خودمان هم که با احتیاط می رفتیم . از کنار برف هایی که با گذشت دو ماه از بهار هنوز بیش از دو متر کنار راه تلنبار شده بودند .
به بالاترین نقطه که رسیدیم همچنان مه بود . امیدمان برای دیدن ابرها از بالا نا امید شد . و وقتی مه به قدری غلیظ شد که دیگه شبیه بارون شده بود خیلی سخت شد . در جا خیس خیس شدیم . شیشه عینکم پر آب شده بود و آب از عینک و کلاهم داشت می چکید ولی بارون نبود . کم کم درخت ها را اطرافمان می دیدیم . نشان می داد که داریم وارد جنگل می شویم . آقا هادی که قبلا آمده بود می گفت نمای این محل فوق العاده است ولی ما فقط مه میدیدیم .
جاده خاکی در یک سرازیری به جاده آسفالته رسید که بعد از غچعبور از چند روستا ما را به جنت رودبار می رساند . از شیشه های عینکم آب سرازیر بود و درست نمی دیدم راه را . چک ها جلوتر رفته بودند و تیم چهارنفره ما داشت با هم می رفت . دوستانمان سرعت گرفتند . چند بار خواستم آرامتر بروند ولی فاصله گرفتند . من نتوانستم با آن سرعت بروم و احتیاطا آرام کردم . گفتم با آرامش می روم کمی دیرتر می رسم . مشکلی نیست . نیسان هم رد شد و رفت و من به آرامی زیر بارون و مه رکاب می زدم . سر پیچ ، سرازیری تند شد و دور گرفتم . یهو دیدم نیسان جلومه و حسین آقا داره اشاره می کنه بایستم. زمین لیز بود . چرخ عقب بازی بازی کرد و به سختی ایستادم ‌ فاصله ام با نیسان کم بود . تو این مه حداکثر تو ۷-۸ متر دیده می شد نیسان . بالاتر پیکان سفیدی که از روبرو می آمد و چراغش روشن نبود را اصلا ندیدم تا وقتی که از کنارم رد شد . باز رنگ آبی مشخص تر بود .
ایستادم . دیدم امیر گوشه جاده نشسته صورتش پر خون بود . نتوانستم ببینم که کجاش خورده . ولی بهوش بود و حالش براه . صورتش پر خون بود . وسایل پانسمان آوردیم و آقا هادی تمیز کرد زخم را و بست . امیر را سوار نیسان کردیم و گفتیم حسین آقا ببردش تا اولین مرکز بهداشت . من هم سوار دوچرخه و با آشوب راهی شدم . هی به خودم فشار می آوردم که استرس و عجله باعث نشود که نسنجیده برانم و باعث حادثه جدیدی بشوم . آدرنالین بالا بود . دو سگ از ده روبرو حمله کردند . بر خلاف همیشه که در برابر سگ ها خیلی محتاط و آرامم من هم حمله کردم سمتشان . ترسیدند و زوزه کشان فرار کردند . به جنت رودبار که رسیدم ، خیس خیس خیس بودم . اینجا دیگه باران بود . باران درست و حسابی . مرکز بهداشتش را پرسیدم .رفتم و دیدم بسته است . زنگ زدم . رفته بودند بابلسر . با دوچرخه راهی شدم که من هم بروم . برنامه مان ماندن در جنت رودبار بود و دوستانمان در قهوه خانه اول ده مستقر شده بودند. صد متر از مسبر را نرفته بودم که برگشتم . می دانستم که سخت است آرام باشم و جاده ، خطرناک بود تو این شرایط . برگشتم . لباسعایم را عوض کردم . ناهار را سفارش داده یودند. با امیر تماس گرفتم و مطمئن شدم خوب است . تو راه بودند . راه مه آلود بود و سخت می شد رفت . بعد از استراحتی ، من با ماشین های گذری راهی شدم . اینجا جنگل های دالخانی بود . زیبا بود این جنگل تلاش می کردم بیشتر به طبیعت اطراف فکر کنم . ماشین با سرعت ۲۰ تا می رفت تا جایی که مه تمام شد . ماشینی که سوارم کرد مردی بود با مادر و همسرش . پایین زندگی می کردند و ییلاق ، خانه ای اجاره کرده بودند برای روزهای گرم تابستان. گل گاوزبان کاشته بودند .
رسیدم بیمارستان. حال امیر خوب بود . عکس گرفته بودند و مشکلی وجود نداشت . حسین را راهی کردیم سمت جنت رودبار و خودم امیر را ترخیص کردم و آمدیم بیرون جایی گرفتیم تا فردا که دوستانمان به ما برسند .
پی نوشت زیاد دارد حالا سر فرصت ...