kkulan11

0,1
0,2

Skoðað 329sinnum, niðurhalað 0 sinni

nálægt Kalsnes, Nordland (Norge)

"En typisk søndagstur langs fjæra, med kveldssola "seilende" over gudenes hav. Seilbåtene speiler seg med, de fleste med kurs for skjærgården, der fisken ligger, i fred og ro for måser og ørn.". Den beskrivelsen er vanlig for Sør-Norge' s idylliske sommer. Men her oppe, ved turistmagneten Nord-Norge, er søndagsturer ikke så vanlige; temperaturen stiger sjeldent over 10 plussgrader, og været kan være ganske hardt på selv de dypeste daler og de lengste fjordene. Denne turen er best å nyte ved lav fjære, i perioden Jan-Mar, også ved iskalde dager; siden vintrene er temmelig fuktig, med kraftige byger som kan vare opptil 2 dager i strekk, blir det ganske ofte sen vår, der regnvannet fryser til et tynt lag med is over fjæresanden, og der det senere også kommer sne over isen, som forårsaker slaps og glatt fjære, der jeg da vil (sommertid telles óg) anbefale høye og vanntette støvler som et godt fottøy. Denne turen er ikke så lang, men jeg anbefaler den for den vanlige trimmer. Turen varer i ca. 25 min, avhengig av tempo. GOD SØNDAGSTUR🤓