Tími  6 klukkustundir 21 mínútur

Uploaded 16. júní 2014

Recorded júní 2014

Skoðað 2668sinnum, niðurhalað 28 sinni

nálægt Duizel, Noord-Brabant (Nederland)

Tocht voor de racefiets van Duizel nabij Eersel naar Baarle-Nassau/Hertog en dan door naar Meersel-Dreef in het ‘hoge noorden’ van België en via Baarle weer terug. Je passeert of rijdt 31 keer (zie waypoints) op of langs de grens tijdens deze tocht. Met name in Baarle Hertog en Baarle Nassau loopt de teller snel op, maar ook daarbuiten komt de grens frequent voorbij. De tocht is geheel verhard op een gravel fietspaadje (zie waypoint) door de Strijbeekse heide na. Op deze tocht kom je onder meer langs bos en heide, vennen, beekdalen, langs kanalen, over een oud spoorweg tracé, het noordelijkste puntje van België en door het aparte enclave dorp Baarle.
De tocht begint in Duizel nabij de snelweg A67: er is hier een parkeerplaats. Vanaf daar gaat het via Hapert en bos en Peelsche heide naar de grens. Je passeert deze en fietst kort daarna een stuk over de grens om vervolgens het mooie jaagpad langs het kanaal Antwerpen-Turnhout-Dessel te kiezen (zie waypoint). Je volgt dit kanaal ruim 16 km tot de haven bij Turnhout. Hier zoek je het fietspad over het Bels lijntje op. Het Bels lijntje is de voormalige spoorlijn van Tilburg naar Turnhout via Baarle en loopt in rechte lijn van Turnhout naar Baarle. Onderweg kom je onder meer langs een mooi vennengebied en de oude stations bij Weelde en Baarle-Nassau Grens. Vlak voor Baarle verlaat je het fietspad en fiets je een route door Baarle-Nassau en Baarle-Hertog (zie waypoint) waarbij je regelmatig op of over de grens rijdt. Aan de huisnummer borden kun je zien of je in Nederland of België bent. Van Baarle rijd je vervolgens richting de bijna-exclave Castelré. Vrijwel geheel omringd door België zit het maar voor 200 meter vast aan Nederland. Bij het meanderende beekje de Mark passeer je de grens naar Minderhout. Vanaf hier fiets je naar het mooie fietspad langs de Mark wat 7 km verder begint (zie waypoint). Hier fiets je langs de deels gekanaliseerde Mark en mooie natuur naar Meersel-Dreef. In Meersel-Dreef pak je nog een klein omweggetje naar het meest noordelijke puntje van België (zie waypoint), waar eigenlijk niet veel te zien is (meer een kwestie van ‘been there’). Vanaf hier fiets je door Nederland weer terug richting Baarle. Onderweg tref je nog een grindfietspaadje over de Strijbeekse heide (zie waypoint). Dit is te doen voor een racefiets, maar niet ideaal, en eventueel makkelijk te vermijden (zie beschrijving bij het waypoint). In Baarle voeg je nog een aantal grensoverschrijdingen toe en vervolgens gaat het richting Poppel in België en dan via Lage Mierde en Casteren terug naar het startpunt.
Onderweg genoeg horeca, bijvoorbeeld in Baarle-Hertog/Baarle-Nassau en bij Meersel-Dreef, maar ook op veel andere plekken. Route Duizel/ Hapert/ Bladel/ Arendonk/ Ravels/ Turnhout/ Weelde-Station/ Baarle-Hertog/Baarle-Nassau/ Minderhout/ Meersel-Dreef/ Galder/ Strijbeek/ Baarle-Nassau/Baarle-Hertog/ Poppel/ Boerenbond/ Lage Mierde/ Netersel/ Casteren/ Hoogeloon/ Duizel.

Baarle

Baarle Hertog (de Belgische enclaves) en Baarle Nassau (het Nederlandse deel) vormen samen Baarle. Het is een bijzondere verzameling enclaves en aan de nummers van de huizen moet je zien of je in het Belgische of Nederlandse deel bent (zie foto's). Grenzen lopen soms dwars door huizen.

Fietspad langs de Mark

Mooi fietspad langs het riviertje de Mark (grotendeels gekanaliseerd). Langs de Mark vind je ook een aantal natuurgebieden. Het fietspad is geasfalteerd. Een paar keer kruis je de Mark op een oude sluis of brug.

Grens 1

Grensovergang op de Postelsedijk-Reuselseweg.

Grens 10

Je rijdt hier 50 meter over de grens tussen Nederland en enclave H1 (rechts).

Grens 11

Je rijdt hier 240 meter over de grens tussen Nederland en enclave H1 (rechts) en kruist deze dan en bent in enclave H1.

Grens 12

Je rijdt hier 135 meter over de grens tussen Nederland en enclave H1 (rechts).

Grens 13

Je rijdt hier 165 meter over de grens tussen Nederland en enclave H1 (links). Je kunt hier op de hoek ook nog even linksaf slaan om even een kijkje te nemen bij de Sint Remigius kerk van Baarle Hertog en wat te drinken op één van de terrasjes er om heen.

Grens 14

Je rijdt hier over de grens tussen Nederland en enclave H1, enclave H1 binnen. De grens is gemarkeerd met kruizen op het fietspad.

Grens 15

Je passeert hier de grens tussen enclave H1 en Nederland.

Grens 16

Je passeert de grens tussen Nederland en enclave H1.

Grens 17

Je rijdt hier 170 meter over de grens tussen Nederland en enclave H1 (rechts).

Grens 18

Je rijd hier 80 meter over de grens tussen Nederland en enclave H1 (rechts).

Grens 19

Je passeert hier vanuit het dorp Castelré de grens naar België, die door het riviertje de Mark gevormd wordt.

Grens 2

Hier rijd je 2 km direct langs of op de grens. Het stuk begint bij grenspaal 201 (zie eerste foto bij deze track) en eindigt bij grenspaal 202.

Grens 20

Je passeert hier de grens nabij het noordelijkste puntje van België. Zie desbetreffende waypoint.

Grens 21

Grens 22

Je passeert hier de grens tussen Nederland enclave H1.

Grens 23

Je rijdt hier 150 meter over de grens tussen enclave H1 en Nederland (links).

Grens 24

Je rijdt hier 120 meter over de grens tussen enclave H1 en Nederland (links), en gaat dan links langs het oude spoorlijntje.

Grens 25

Je passeert de grens tussen Nederland en enclave H8.

Grens 26

Je rijdt 60 meter over de grens tussen Nederland en enclave H8 (links).

Grens 27

Je rijdt hier 160 meter over de grens tussen enclave H8 en Nederland (rechts).

Grens 3

Grens bij Baarle-Nassau Grens, voormalig station.

Grens 28

Je rijdt hier 130 meter over de grens tussen enclave H8 en Nederland (links).

Grens 29

Je rijdt hier 290 meter over de grens tussen enclave H8 en Nederland (rechts).

Grens 30

Je passeert de grens naar Belgie op weg naar Poppel.

Grens 31

Je passeert voor de laatste keer de grens, terug naar Nederland.

Grens 4

Grens tussen Nederland en enclave H17.

Grens 5

Grens tussen enclave H17 en Nederland.

Grens 6

Grens tussen Nederland en enclave H1.

Grens 7

Grens tussen enclave H1 en N6 (H staat voor Hertog en N voor Nassau). N6 is een Nederlandse enclave in de Belgische enclave H1.

Grens 9

Je rijd hier 40 meter over de grens tussen enclave H5 (rechts) en Nederland

Grens 8

Grens tussen enclave H1 en Nederland. Je rijdt 275 m over de grens (links is Nederland).

Halfverhard fietspad

Dit is 2.3 km smal grind fietspad over de heide en door het bos. Is te doen op de racefiets, maar pas op voor tegenliggers: rijd niet te hard. Als je wil kun je ook dit fietspad makkelijk vermijden door op de splitsing 400 meter voor dit waypoint op de Strijbeekseweg rechtsaf te gaan i.p.v. linksaf en dan na 600 meter linksaf te slaan op de Goudbergseweg. Na 1.8 km rijd je dan weer op de track.

Kanaal Antwerpen-Turnhout-Dessel

Je fietst hier circa 16 km op het goed geasfalteerde jaagpad langs het kanaal Antwerpen-Turnhout-Dessel. Het kanaal is omzoomd door eikenbomen. Bij Turnhout is een haventje. Het kanaal is niet druk bevaren.

Noordelijkste punt België

Dit is het noordelijkste puntje van België. Het is echter geen markant punt in het landschap: Brabant gaat vloeiend over in België. Je rijdt over de weg Heieinde naar het noorden en kruist de grens vlak voor de kruising met de Kerzelseweg. Links zie je grenspaal 219 in de tuin staan van een huis. De grens loopt om het huis heen, naar links parallel aan de Kerzelseweg en gaat dan volgens mij in of achter de coniferenhaag in zuidwestelijke richting. Hier is het noordelijkste puntje. Als je rechts gaat is er op de hoek nog een automaat met o.a. frisdrank onder een afdakje.