Hnit 327

2,3
4,6

Skoðað 93sinnum, niðurhalað 2 sinni

nálægt Cassà de la Selva, Catalunya (España)

Resum:

Aquest és un recorregut molt fàcil que s’inicia creuant el polígon industrial de Cassà per endinsar-se en la plana selvatana entre camps i reductes de boscos. Creuarem els diferents masos que configuren els veïnats de Mosqueroles i Sangosta, alguns d’ells dedicats ara a masia rural. Visitarem l’origen de Mosqueroles, que no és res més que un llac desecat al segle XV i que donava origen al nom del veïnat. També podrem visitar l’ermita del Remei i creuarem una de les poques explotacions d’arbres fruiters que restenal municipi.
En el recorregut podrem aprendre a interpretar els usos actuals i pretèrits que han configurat aquest bonic paisatge agrícola

Descripció tècnica:

La ruta és de dificultat moltt baixa, donat que pràcticament no hi ha desnivells i a més la distància total no supera els 10 km, ideal per fer en família o per combinar-la amb altres rutes com ara la 1 o la 3. Al principi trobem una pista asfaltada que es converteix en pista sense asfaltar la resta del recorregut. Al mig trobem un corriol molt bonic que passa per dins de bosc, però amb la suficient amplada com per què sigui molt senzill passar-hi en bicicleta, sobretot si no ha plogut.

La resta tot planeja per pistes amples amb molt poques pujades i baixades. El tram final, passada l’ermita del Remei es fa per una pista d’asfaltat molt rugós que es torna més llis just a l’entrada de Cassà.

Detall del recorregut:

Iniciem el camí des de l’estació del Carrilet, seguint la via verda direcció Girona, fins a l’alçada del col.legi Aldric. Aquí sortirem per la pista asfaltada que passa per davant el cementiri i creua la variant per llavors tenir una baixada forta i un gir a la dreta seguint la riera de Susvalls. En aquest punt a la dreta s’obren uns camps que ens permeten una panoràmica des del Pirineu fins a les Gavarres i la silueta del Campanar de Cassà, i amb moltes masies repartides pels lloms dels camps.

Vistes des de la riba del Susvalls

Imatge dels ciprers del cementiri i la silueta del campanar de Cassà

La pista asfaltada creua el Susvalls per un pont, i llavors s’acaba l’asfalt. L’hem de seguir recte fins a endinsar-nos al bosc. Just quan el bosc comença també a la banda dreta, i al cap d’uns doscents metres (i abans d’arribar a la cruïlla que va al mas Viader), comença un camí ample a l’esquerra que s’endinsa a dins de bosc. Aquest camí ens farà passar per una bonica pineda, la del mas Viader, d’unes 140 bassanes, que s’anirà combinant amb roures, alzines i la vegetació típica del bosc meditarrani. Seguirem sempre el camí més rectilini, deixant de banda tots els trencants, fins que arribarem a un punt on s’acaba i triarem anar a l’esquerra abandonant el trencall que va a dreta.

Anirem trobant més trencants que sempre els seguirem rectes fins un punt on trobem una bifurcació en Y grega, que la resoldrem a la dreta.

Punt on ens endinsarem a bosc pel trencall de l’esquerra

Camí de bosc mediterrani

A la sortida del bosc, ens trobem amb una bonica panoràmica del nucli de l’antic veïnat de Perles, esmentat ja en textes del segle IX, i que estava a cavall entre els actuals veïnats de Mosqueroles i Mont-roig, toponímies que no són esmentades en textes fins a principis del segle XIX.

En aquest punt, divisem els masos de can Muixach i tots els que l’envolten, amb el massís de l’Ardenya i cadiretes al fons.
Un dels nuclis principals de l’antic veïnat de Perles

A partir d’aquest punt, agafarem la pista que trobem en direcció a la dreta, fins a sortir de bosc i passar molt a prop de les plantacions de fruiters del mas Viader, una de les poques que queden al terme de Cassà. En dies amb bona visibilitat, podem admirar els fruiters amb les muntanyes dels Pirineus al fons.

Les plantacions del Mas Viader amb el Pirineu al fons

Arribats en aquest punt ens trobem al mas Paradets, on trencarem a esquerra seguint el camí que farà una lleugera baixada. Continuem recte, però abans d’arribar al mas Pagès, actualment amb cavalls, trencarem a dreta, seguint direcció a Caldes de Malavella. Seguirem per mig de camps, deixant el msa Gall a la dreta i quan arribem a tocar del bosc girem a esquerra, on passarem just pel costat del mas Mercader. Al final del camí, i a la punta del bosc, trobem una carretera que a l’esquerra ens conduiria fins a enllaçar amb la ruta d’Esclet.

Nosaltres trencarem a dreta i a uns centenars de metres creuarem una plantació d’eucaliptus, on just al centre hi ha la depuradora d’aigües residuals de Cassà.

La depuradora en el cor d’una plantació d’eucaliptus
Continuem recte, i a la sortida del bosc ens trobem amb el mas Aragai a l’esquerra, que té la curiositat de tenir un parell d’estàtues al jardí, la més imponent de les quals és una figura de Sant Jordi lluitant amb el drac, feta de ferro.

Sant Jordi matant el drac al jardí del mas Aragai

Just pocs metres després, pasem per sota del roure de la Creu, centenari i monumental que presenta una corpulenta soca i un brancam exuberant que el destaca de la vegetació de l’entorn, donant nom al bosc del costat. Estem just a la cruïlla del mas Bassó.

I després de sortir del bosc de la creu, ens trobem, majestuós el bell paratge de l’antic llac de Mosqueroles. Aquest llac, estava entre les terres altes del mas Dalmau i la riba de la Verneda. Com que la riera Gotarra que està poc més enllà era més baixa, l’honorable Joan de Seguioles, militar de Girona, al 1442 va decidir construir un drenatge que passava per sota la Verneda i desembocava a la Gotarra, desecant així el llac que donava nom a les contrades (ve de Mosca) i obtenint noves terres de contreu pels masos.

Antic llac de Mosqueroles amb el mas Dalmau a la dreta

Continuem el camí fins a arribar al mas Dalmau, no sense abans passant per trencall de can Piferrer, actualment dedicada a masia rural juntament amb el mas Bassó i part de l’antic complex de la masia Dalmau. Durant tot aquest trajecte, veiem al fons el bosc de la riba de la Verneda i Gotarra, que s’ajunten en aquests paratjes, i a darrera la silueta del campanar de Sant Andreu de Salou i les muntanyes de les Guilleries.
Silueta del campanar de Sant Andreu i les Guilleries, amb Sant Miquel de les Formigues a la dreta

Un cop al mas Dalmau, ens trobem amb el camí que va de Cassà a Sant Andreu de Salou. Trencarem a la dreta, direcció Cassà, i passarem just pel costat del mas Matetes. Just a la seva alçada, trobem un camí que trenca a l’esquerra a mig de bosc, i farem una baixada i un parell de corbes fins a enllaçar amb el camí que ve de Cassà i va a l’ermita del Remei.

Can Dalmau

Quan trobem aquest camí, l’agafarem a l’esquerra i en un vaivé creuarem la riera del Susvalls. Just a esquerra trobarem l’impressionant freixe de la Creu, amb una robusta soca que té la particularitat d’estar vorat de dins. Si ets una mica prim es pot accedir a dins. Estem parlant del famós “arbol hueco”.

“Arbol Hueco” o el freixe de la Creu

El camí s’exten llavors entre camps. A l’esquerra veiem a estones el campanar de Campllong per sobre del bosc de ribera, i a la dreta, al fons, observem la silueta del campanar de Cassà i les gavarres de fons. Estem entrant ja al veïnat de Sangosta, i ens trobem el mas Vidal que queda just a la dreta i el freixe del mas Vidal a l’esquerra. Poc després arribem l’ermita del Remei, on cada any s’hi celebra l’aplec a principis d’octubre.

Passada l’ermita, passem pel costat del mas Vidal, amb una petita granja de vaques. Al costat esquerra podem observar els silos de la granja Selvatana, i just quan a l’esquerra tenim un bosc amb vàries cases a l’interior, a la dreta s’obra un bell paisatge amb vistes sobre Cassà i totes les Gavarres, on la llum del capvespre dibuixa uns colors espectaculars.

També la dreta observem diverses granges que hi ha entre on estem i el bosc del mas Viader, just darrera la riera de Susvalls.
La Selvatana amb el Canigó nevat de fons.

Ens acostem ja a Cassà entre camps de conreus, les explotacions del mas Moliner i can Brujats a l’esquerra, i can Triola i el seu bosc a la dreta. La pista es torna més fina just abans de creuar la variant de Girona a Llagostera, amb una pujada curta però forta, que un cop creuada ens portarà a la via verda que seguirem a l’esquerra fins a tornar al punt d’origen.
neyðarskýli

Casa Rural Mas Bassó

Depuradora de Cassà

Vistes de Cassà

Vistes sobre l'antic veïnat de Perles